Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De 'Leerlijn Mediawijsheid' vat samen welke mediawijze competenties een "gemiddeld" kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen, van kleuter tot jongvolwassene. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van het Mediawijs Competentiemodel. Een leerkracht kiest nog steeds zelf zijn focus naargelang de doelgroep die hij voor zich heeft. De leerlijn geeft een overzicht van de belangrijkste mediawijze leerdoelen gelinkt aan de sleutelcompetenties en de eindtermen. Onder de noemer 'aan de slag' vind je nuttige methodieken, materialen en werkvormen van Mediawijs en partners om aan het leerdoel in kwestie te werken.
Choose an application
Een lange stoet van maatschappelijke verwachtingen klopt aan de poort van onderwijs. Het is erg verrijkend om te zoeken naar verbindingen of dwarsverbanden tussen deze maatschappelijke thema's zonder daarbij thematische verdieping uit het oog te verliezen. Laat je als school zeker niet afschrikken door de veelheid en diversiteit aan maatschappelijke uitdagingen. Je hoeft zeker niet alles te 'stapelen' boven op het gewone curriculum. De website ''De samenleving in de klas' geeft je inspiratie om in te zoomen op de uitdagingen die passen bij je eigen context, en dwarsverbanden met andere maatschappelijke uitdagingen te leggen. Dat alles natuurlijk binnen de wettelijke kaders en passend bij je eigen schoolbeleid. De praktijkvoorbeelden tonen hoe dwarsverbanden kunnen gerealiseerd worden. Van wereldburgerschapseducatie tot educatie voor duurzame ontwikkeling, cultuureducatie, diversiteit of gezondheid; geen thema dat niet gecoverd is. Laat je inspireren!
Objectives of teaching --- School management --- Didactics of social education
Choose an application
Dit boek vertelt hoe ontwikkelingen in onderwijs en samenleving een wereldwijde onderwijscompetitie hebben aangewakkerd. Hoe het Nederlandse onderwijsstelsel hopeloos achterloopt op deze ontwikkelingen, wat de druk op leerlingen en ouders onnodig opvoert. De bijlesgeneratie toont waarom het zo lastig is om aan de onderwijscompetitie te ontkomen, ook al nemen ouders zich voor om niet die vader of moeder te worden die er met hangen en wurgen een hoger niveau uit probeert te slepen.
Onderwijs ; Nederland --- Studievaardigheden --- Bijlessen --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands --- Sociology of education --- Objectives of teaching
Choose an application
Marc Hullebus, een Brugse leraar informatica, stuurde op 29 november 2006 een e-mail naar enkele collega's. In deze e-mail nam hij vooral het ontbreken van grondige basiskennis bij de leerlingen op de korrel. Zijn e-mail lokte heel wat reacties uit en het debat ontketende zowaar een heuse mediastorm. Samen met Raf Feys, pedagoog en redacteur van het tijdschrift Onderwijskrant, en lerarenopleider Pieter Van Biervliet richtte Marc begin 2007 de vereniging O-ZON op en hielden zo het debat levend. Dit boek bevat een greep uit de reacties en biedt een aantal academische en theoretische reflecties aan uit binnen- en buitenland. Deze publicatie is als het ware een toolbox die bouwstenen aanreikt voor verder debat en discussie. (Bron: covertekst)
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- Objectives of teaching --- Teaching --- 720 Onderwijs --- 450.4 ) Onderwijsfilosofie --- België --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- 073674.jpg --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/wat-is-eerlijk-pica
Gelijke onderwijskansen --- Kansengelijkheid --- Onderwijs --- School management --- Primary education --- Gelijke kansen --- Differentiatie --- Evaluatie --- Didactiek --- Directe instructie --- Ouderbetrokkenheid --- onderwijssociologie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- sociale ongelijkheid --- Objectives of teaching
Choose an application
Deze OVSG-wijzer wil een gids zijn voor goede leesdidactiek. De pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG ontwikkelde een leesklaver waarvan de vier blaadjes symbool staan voor de verschillende aspecten die belangrijk zijn bij het leren lezen. De leesklaver staat in bloei. De bloem wijst op leesonderwijs dat tot mooie resultaten leidt. De vier blaadjes van de klaver symboliseren deze essentiële processen: leesbevordering/leesmotivatie; technisch en vloeiend lezen; strategisch lezen; woordenschat. In de vier delen van deze wijzer wordt de vraag gesteld: Wat weten we uit onderzoek? Wat kan inspirerend zijn voor de klaspraktijk? Leesonderwijs is ook een schoolgebeuren. Een vijfde deel nodigt scholen uit om na te denken over hun leesbeleid.
Objectives of teaching --- leesvaardigheden --- leesonderwijs --- voorbereidend lezen --- leesopvoeding --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- lezen --- leerplannen --- 472.3 --- Taal --- Lezen --- 475.26 --- taal --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Schoolwerkplannen; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Leesbevordering --- Kleuters --- Leesonderwijs --- Kleuter --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Stap voor stap overloopt Maurice Crul de schoolloopbanen van allochtone jongeren, om aan het einde een vergelijking te maken tussen de succesvolle jongeren aan de ene kant en de vroege schoolverlaters aan de andere kant. Zijn studie geeft met veel verhalen uit de praktijk aan wat de obstakels in het onderwijs zijn en hoe succesvolle jongeren deze hindernissen hebben overwonnen. Hij eindigt met een optimistische toekomstverwachting.
Sociology of minorities --- Objectives of teaching --- Age group sociology --- Turks --- Moroccans --- Minorities --- Education --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Schoolloopbaan --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- Turkish people --- Ethnology --- Turkic peoples --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Turks - Netherlands - Education --- Moroccans - Netherlands - Education --- Minorities - Education - Netherlands
Choose an application
Vakgerichte en schoolse benaderingen motiveren leerlingen uit het buitengewoon/speciaal onderwijs niet erg en zijn weinig functioneel. Geïntegreerde algemene en sociale vorming - GASV daarentegen biedt meer kan op slagen. GASV wordt opgebouwd rond thema's die terdege rekening houden met de mogelijkheden, de interesses en de leef- en belevingswereld van de jongeren. Een rijke, krachtige, uitnodigende, motiverende en werkelijkheidsnabije leeromgeving is daarbij essentieel. De thema's moeten de ontwikkelingsdoelen en de handelingsplanning voluit tot hun recht laten komen. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Objectives of teaching --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- C6 --- leefwereld --- zingeving --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Handelingsplanning --- Multidisciplinair --- OV : opleidingsvorm --- Ontwikkelingsdoelen --- Schoolwerkplan --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Didactiek --- Handelingsplannen --- 031932.jpg --- BUSO --- Buitengewoon beroeponderwijs --- OV3 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Geïntegreerde algemene en sociale vorming --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Opleidingsvorm 3 --- Thematisch werken --- inclusief onderwijs --- Ontwikkelingsdoel --- Handelingsplan --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, werd ervoor gekozen om de eindtermen en leerplannen uit te schrijven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De herziene taxonomie van Bloom analyseert in zes delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen eindtermen en leerplandoelen kunnen bereiken. De originele editie van De taxonomie van Bloom in de klas werd in deze nieuwe versie aangevuld met twee domeinen: het affectieve en het psychomotorische domein.Deel 1 De herziene taxonomie van Bloom, wat betekent dat? Op basis van de herziene taxonomie zijn eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Het cognitieve domein. Zowel de cognitieve processen als de soorten kennis van het cognitieve domein komen grondig aan bod.Deel 3 Het affectieve domein. In dit deel wordt duidelijk waarom affectieve doelen niet te evalueren maar na te streven zijn.Deel 4 Het psychomotorische domein. Het psychomotorische domein is gebaseerd op de coördinatie en ontwikkeling die nodig zijn bij de uitvoering van vaardigheden, handelingen en bewegingen.Deel 5 Het lesontwerp met de taxonomie. In deel 5 vind je praktische voorbeelden en didactische tips om op een kwaliteitsvolle manier lessen te kunnen ontwerpen in functie van de leer- , instructie-, evaluatie- en afstemmingsvraag.Deel 6 Eindtermen en leerplannen: waarom dit kader gebruiken? Wat houdt de onderwijshervorming in? Hoe en waarom kwam ze tot stand?Dit boek is een onmisbare inspiratiegids, een aanrader voor iedereen die met de nieuwe eindtermen en leerplannen aan de slag gaat.(https://www.pelckmansuitgevers.be/de-herziene-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html#gref)
Eindtermen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Leerdoelen --- Objectives of teaching --- Didactics of secundary education --- eindtermen --- 450.45 --- leerplannen --- secundair onderwijs --- leerplanontwikkeling --- onderwijsvernieuwing --- didactische principes --- PXL-Education 2020 --- Onderwijshervorming --- Taxonomie van Bloom --- Didactiek --- didactiek --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- onderwijshervormingen --- 370.02 --- Doelstellingen --- Onderwijsontwikkeling --- leerdoelen --- onderwijshervorming --- Eindterm --- Leerdoel --- Emigratie --- leraarschap --- Primary education --- Secondary education --- Flanders --- Eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
Provides practical guidance to confront and eliminate barriers of prejudice, misinformation and bias about specific aspects of personal and social identity thus helping staff and children respect each other, themselves and all people.
Sociology of culture --- Social problems --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Objectives of teaching --- Teaching --- kinderopvang --- vooroordelen --- intercultureel onderwijs --- Race discrimination --- Toleration --- Multicultural education --- Bigotry --- Intolerance --- Tolerance --- Virtues --- Discrimination --- Bias, Racial --- Discrimination, Racial --- Race bias --- Racial bias --- Racial discrimination --- Prevention. --- Study and teaching (Early childhood)
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|