Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Leerlijn mediawijsheid
Author:
Publisher: Brussel Mediawijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De 'Leerlijn Mediawijsheid' vat samen welke mediawijze competenties een "gemiddeld" kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen, van kleuter tot jongvolwassene. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van het Mediawijs Competentiemodel. Een leerkracht kiest nog steeds zelf zijn focus naargelang de doelgroep die hij voor zich heeft. De leerlijn geeft een overzicht van de belangrijkste mediawijze leerdoelen gelinkt aan de sleutelcompetenties en de eindtermen. Onder de noemer 'aan de slag' vind je nuttige methodieken, materialen en werkvormen van Mediawijs en partners om aan het leerdoel in kwestie te werken.


Digital
De samenleving in de klas
Author:
Year: 2021 Publisher: Brussel VLOR

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een lange stoet van maatschappelijke verwachtingen klopt aan de poort van onderwijs. Het is erg verrijkend om te zoeken naar verbindingen of dwarsverbanden tussen deze maatschappelijke thema's zonder daarbij thematische verdieping uit het oog te verliezen. Laat je als school zeker niet afschrikken door de veelheid en diversiteit aan maatschappelijke uitdagingen. Je hoeft zeker niet alles te 'stapelen' boven op het gewone curriculum. De website ''De samenleving in de klas' geeft je inspiratie om in te zoomen op de uitdagingen die passen bij je eigen context, en dwarsverbanden met andere maatschappelijke uitdagingen te leggen. Dat alles natuurlijk binnen de wettelijke kaders en passend bij je eigen schoolbeleid. De praktijkvoorbeelden tonen hoe dwarsverbanden kunnen gerealiseerd worden. Van wereldburgerschapseducatie tot educatie voor duurzame ontwikkeling, cultuureducatie, diversiteit of gezondheid; geen thema dat niet gecoverd is. Laat je inspireren!


Book
De bijlesgeneratie : opkomst van de onderwijscompetitie
Author:
ISBN: 9789462983250 9789048533206 9789048533213 Year: 2018 Publisher: Amsterdan Amsterdam University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek vertelt hoe ontwikkelingen in onderwijs en samenleving een wereldwijde onderwijscompetitie hebben aangewakkerd. Hoe het Nederlandse onderwijsstelsel hopeloos achterloopt op deze ontwikkelingen, wat de druk op leerlingen en ouders onnodig opvoert. De bijlesgeneratie toont waarom het zo lastig is om aan de onderwijscompetitie te ontkomen, ook al nemen ouders zich voor om niet die vader of moeder te worden die er met hangen en wurgen een hoger niveau uit probeert te slepen.


Book
Ik (moet) mag naar school : bouwstenen voor een debat.
Author:
ISBN: 9789038210919 Year: 2007 Publisher: Gent : Academia press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Marc Hullebus, een Brugse leraar informatica, stuurde op 29 november 2006 een e-mail naar enkele collega's. In deze e-mail nam hij vooral het ontbreken van grondige basiskennis bij de leerlingen op de korrel. Zijn e-mail lokte heel wat reacties uit en het debat ontketende zowaar een heuse mediastorm. Samen met Raf Feys, pedagoog en redacteur van het tijdschrift Onderwijskrant, en lerarenopleider Pieter Van Biervliet richtte Marc begin 2007 de vereniging O-ZON op en hielden zo het debat levend. Dit boek bevat een greep uit de reacties en biedt een aantal academische en theoretische reflecties aan uit binnen- en buitenland. Deze publicatie is als het ware een toolbox die bouwstenen aanreikt voor verder debat en discussie. (Bron: covertekst)


Book
Wat is eerlijk? : werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789493209503 Year: 2021 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/wat-is-eerlijk-pica


Book
Licht op krachtig leesonderwijs : OVSG-wijzer basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789057183683 Year: 2013 Volume: *2 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze OVSG-wijzer wil een gids zijn voor goede leesdidactiek. De pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG ontwikkelde een leesklaver waarvan de vier blaadjes symbool staan voor de verschillende aspecten die belangrijk zijn bij het leren lezen. De leesklaver staat in bloei. De bloem wijst op leesonderwijs dat tot mooie resultaten leidt. De vier blaadjes van de klaver symboliseren deze essentiële processen: leesbevordering/leesmotivatie; technisch en vloeiend lezen; strategisch lezen; woordenschat. In de vier delen van deze wijzer wordt de vraag gesteld: Wat weten we uit onderzoek? Wat kan inspirerend zijn voor de klaspraktijk? Leesonderwijs is ook een schoolgebeuren. Een vijfde deel nodigt scholen uit om na te denken over hun leesbeleid.

De sleutel tot succes : over hulp, keuzes en kansen in de schoolloopbanen van Turkse en Marokkaanse jongeren van de tweede generatie.
Author:
ISSN: 13816713 ISBN: 9055891592 9789055891597 Year: 2000 Volume: 11 Publisher: Amsterdam Het Spinhuis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stap voor stap overloopt Maurice Crul de schoolloopbanen van allochtone jongeren, om aan het einde een vergelijking te maken tussen de succesvolle jongeren aan de ene kant en de vroege schoolverlaters aan de andere kant. Zijn studie geeft met veel verhalen uit de praktijk aan wat de obstakels in het onderwijs zijn en hoe succesvolle jongeren deze hindernissen hebben overwonnen. Hij eindigt met een optimistische toekomstverwachting.


Book
Geïntegreerde algemene en sociale vorming en ontwikkelingsdoelen ASV-BuSO-OV3
Author:
ISBN: 9044114581 Year: 2003 Volume: 1 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vakgerichte en schoolse benaderingen motiveren leerlingen uit het buitengewoon/speciaal onderwijs niet erg en zijn weinig functioneel. Geïntegreerde algemene en sociale vorming - GASV daarentegen biedt meer kan op slagen. GASV wordt opgebouwd rond thema's die terdege rekening houden met de mogelijkheden, de interesses en de leef- en belevingswereld van de jongeren. Een rijke, krachtige, uitnodigende, motiverende en werkelijkheidsnabije leeromgeving is daarbij essentieel. De thema's moeten de ontwikkelingsdoelen en de handelingsplanning voluit tot hun recht laten komen. (Bron: covertekst)


Book
De herziene taxonomie van Bloom in de klas : een inspiratieboek voor de leraar
Authors: --- ---
ISBN: 9789463372596 9463372598 Year: 2020 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, werd ervoor gekozen om de eindtermen en leerplannen uit te schrijven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De herziene taxonomie van Bloom analyseert in zes delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen eindtermen en leerplandoelen kunnen bereiken. De originele editie van De taxonomie van Bloom in de klas werd in deze nieuwe versie aangevuld met twee domeinen: het affectieve en het psychomotorische domein.Deel 1 De herziene taxonomie van Bloom, wat betekent dat? Op basis van de herziene taxonomie zijn eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Het cognitieve domein. Zowel de cognitieve processen als de soorten kennis van het cognitieve domein komen grondig aan bod.Deel 3 Het affectieve domein. In dit deel wordt duidelijk waarom affectieve doelen niet te evalueren maar na te streven zijn.Deel 4 Het psychomotorische domein. Het psychomotorische domein is gebaseerd op de coördinatie en ontwikkeling die nodig zijn bij de uitvoering van vaardigheden, handelingen en bewegingen.Deel 5 Het lesontwerp met de taxonomie. In deel 5 vind je praktische voorbeelden en didactische tips om op een kwaliteitsvolle manier lessen te kunnen ontwerpen in functie van de leer- , instructie-, evaluatie- en afstemmingsvraag.Deel 6 Eindtermen en leerplannen: waarom dit kader gebruiken? Wat houdt de onderwijshervorming in? Hoe en waarom kwam ze tot stand?Dit boek is een onmisbare inspiratiegids, een aanrader voor iedereen die met de nieuwe eindtermen en leerplannen aan de slag gaat.(https://www.pelckmansuitgevers.be/de-herziene-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html#gref)


Book
Anti-bias education for young children and ourselves
Author:
ISBN: 9781938113574 1938113586 1938113578 Year: 2020 Publisher: Washington, DC : National Association for the Education of Young Children,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Provides practical guidance to confront and eliminate barriers of prejudice, misinformation and bias about specific aspects of personal and social identity thus helping staff and children respect each other, themselves and all people.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by